Utmarksverige

RESEGARANTI ENLIGT RESEGARANTILAGEN

RESEGARANTI ENLIGT RESEGARANTILAGEN


RESEGARANTI ENLIGT RESEGARANTILAGEN
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en paketresa i den mening som avses i direktiv (EU)
2015/2302. Därför omfattas du av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Företaget Utmark
Sverige kommer att ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. Dessutom har
företaget Utmark Sverige enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när transport
ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de hamnar på obestånd.
Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302

  1. AVTALET
    1.1 Avtalet blir bindande när resenären betalat in bokningsavgiften. I och med bindande avtal har
    resenären accepterat de omständigheter som beskrivs i avtalet.
    1.1.1 Bokningsavgiften betalas direkt vid bokningstillfället om inget annat är överenskommet.
  2. RESENÄREN
    Resenären och dess ålder
    2.1 Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären är
    betalningsansvarig enligt avtalet.
    2.2 Resenären måste vara 18 år vid tidpunkten för resan. Om resenären är under 18 år vid
    tidpunkten för resan krävs målsmans och Utmark Sveriges godkännande före bokning.
    Resenärens hälsa och fysiska form
    2.3 Resenären är skyldig att ha fullgod reseförsäkring med evakueringsskydd för hela reseperioden.
    Denna ingår ofta inom ramen för din eventuella hemförsäkring.
    2.4 Det är resenärens ansvar att välja en resa av en sådan svårighetsgrad att hen är övertygad om att
    kunna delta i resans alla moment.
    2.5 Det är resenärens ansvar att vara i så god fysisk form att hen klarar av den fysiska ansträngning
    resan innebär.
    2.5.1 Då våra resor kräver god kondition är det resenärens ansvar att utföra den träning som behövs
    inför resan för att klara alla moment, antingen via Utmark Sveriges träningsprogram eller
    motsvarande.
    2.5.2 Om resenären är osäker på om dess hälsa och form är tillräckligt god för att utföra resan bör
    en läkare konsulteras före bokning.
    2.5.3 På plats på resmålet har Utmark Sveriges guide rätt att avbryta resenär som bedöms ej ha den
    fysiska kapacitet som krävs för att genomföra resan med bibehållen säkerhet. Vid en sådan händelse
    står resenären själv för eventuella merkostnader i form av exempelvis boende och transfer.

Gästinformation
2.6 Resenären måste fylla i en Gästinformation senast en månad före avresa. Informationen skall
bestå av:

  1. Personuppgifter
  2. Reseinformation(Resenären meddelar närmast anhörig om sin planerade resa med upplägg som

datum för resan och tänkt genomförande under resan. Uppgifter om närmast anhörig lämnas sedan
till Utmark Sverige före avresa.)

  1. Hälsodeklaration
    2.6.1 Det är resenärens ansvar att Gästinformationen är korrekt ifylld vid tidpunkten för avresa.
    Eventuella förändringar i redan ifylld Gästinformation måste meddelas Umark Sverige skriftligen.

2.6.2 Vid försenad ifylld Gästinformation kommer en förseningsavgift à 500 kr att faktureras till
följd av det merjobb som uppstår för Utmark Sverige.
2.6.3 Gästinformationen mailas till Utmark Sverige på anvisad mailadress senast fyra veckor innan
avresa.
2.6.4 Har resenären ej fyllt i en Gästinformationen 14 dagar innan avresa äger Utmark Sverige
rätten att neka Resenären tillträde till resan. Ingen återbetalning kommer ske till följd av ej ifylld
Gästinformation.
Resenärens ansvar
2.7 Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av
reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar.
2.8 Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och
uppträda så att medresenärer eller andra inte störs.
2.8.1 Om Resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet.
2.9 Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom
vårdslöshet vållar arrangören.

  1. PRIS OCH BETALNING
    Resans pris
    3.1 Resans pris framgår i Utmark Sveriges information på sociala medier eller i mail som skickats
    resenären. Betalningen sker i två steg.
    Bokningsavgift
    3.2 Vid bokning betalas en bokningsavgift vilken motsvarar en första delbetalning av totalsumman
    för resan. Storleken på bokningsavgiften presenteras vid bokning, innan betalningen genomförs.

3.2.2 Bokningsavgiften betalas via faktura eller swish direkt vid bokning. Betalningen kan även ske
med Utmark Sverige överenskommet betalsätt.

3.2.3 Vid annan typ av betalning av bokningsavgiften gäller enskild
överenskommelse mellan Utmark Sverige och den som bokar. Överenskommelsen
måste ske skriftligt. Finns ingen enskild överenskommelse gäller betalning enligt
dessa villkor.
3.2.4
Slutfaktura
3.3 Återstående belopp skall vara inbetalt senast 5 dagar före resans start. En faktura skickas ut till
den mailadress som uppgetts vid bokning direkt vid bokning. Vid fakturabetalning tillkommer en
avgift för administrativ hantering.
3.3.1 Det är Resenärens ansvar att betala fakturan i tid.

3.3.2 Är fakturan ej betald i tid kommer påminnelseavgift att utgå.
3.3.3 Är fakturan ej betald senast 5 dagar före avresa äger Utmark Sverige rätten att neka resenären
tillträde till resan, dock kommer Utmark Sverige fortsatt ha fodran på resenären för hela beloppet.
3.4 Eventuella rabatter finns angivna i fakturan.
3.5 Vid bokning senare än 45 dagar före avresa betalas hela resans belopp samma dag som bokning
sker.
3.6 Eventuella tillval och tilläggsresor betalas enligt specifikation som skickats i separat e-post till
resenären.

  1. ANTAL DELTAGARE
    4.1 För att genomföra resan krävs ett minimiantal på 5 deltagare.
    4.2 Skulle minimiantalet deltagare inte uppfyllas 60 dagar innan avfärd har Utmark Sverige rätt att
    ställa in resan.

4.2.1 Resenären kan då omboka sin plats till ett annat datum utan extra kostnad. Detta behöver
meddelas Utmark Sverige senast 7 dagar efter information om inställd resa har gjorts.
4.2.2 Om resenären inte vill omboka sin plats betalas hela den delbetalning resenären gjort tillbaka.
4.3 Om resenären redan köpt flyg, tåg eller bussbiljetter ansvarar resenären själv för att avboka
dessa där biljetterna är köpta.
4.4 En resenär har inte rätt att häva avtalet på grund av för få deltagare.

  1. AVBOKNING OCH OMBOKNING
    Avbokning
    5.1 Resenären har rätt att avboka resa utan att uppge speciell anledning.
    5.2 En avbokning måste alltid ske skriftligt. Beroende på vid vilken tidpunkt avbokningen sker
    gäller följande:
    Vid avbokning tidigare än 1 månad före avresa:
    Vid avbokning tidigare än 1 månad före avresa återfår resenären bokningsavgiften för både resa och
    eventuella tillval.
    Vid avbokning tidigare än 14 dagar före avresa:
    Vid avbokning tidigare än 14 dagar före avresa ska resenären betala bokningsavgiften för bokad
    resa. Det för att täcka kostnader för boende, transport och guider.
    Vid avbokning 14 dagar före avresa eller senare:
    Vid avbokning 14 dagar före avresa eller senare ska resenären betala hela resans pris inklusive
    eventuella tillval.
    Poängteras bör att då kostnader utgår för Resenär vid avbokning p.g.a. sjukdom eller skada
    (exempelvis då bokningsavgiften inte betalas tillbaka) kompenseras det vanligen av Resenärens
    försäkringsbolag via hemförsäkringen. Kolla upp vad som gäller för just ditt försäkringsbolag innan
    resan. Huvudregeln är att vare sig Resenär eller Utmark Sverige ska drabbas av ekonomisk skada
    vid oförutsedd händelse, detta är försäkringsbolagens roll och ansvar.

Avbeställningsskydd
5.3 Resenären ansvarar för att ha ett fullgott avbeställningsskydd för hela resans pris
5.4 Som komplement till resenärens egna avbeställningsskydd erbjuder Utmark Sverige
avbeställningsskydd via försäkringsbolagetEuropeiska ERV.
5.4.1 Avbeställningsskyddet viaEuropeiska ERV täcker bokningsavgift samt avbokningsavgift och
är giltigt fram till dagen för avresa.
5.4.2 Priset för avbeställningsskyddet är 6% av bokningsavgift + avbokningsavgift och
framkommer vid bokning.
5.4.3 Avbeställningsskyddet via Europeiska ERV måste tecknas senast 48 timmar efter bokning till
Utmark Sverige.
5.4.4 Europeiska ERVs villkor och produktfaktablad gäller för avbeställningsskyddet.
5.4.5 Eventuella klagomål kring försäkringen ska tas direkt med Europeiska ERV.
5.5 Vill resenären försäkra hela resans belopp bokas avbeställningsskydd direkt via Europeiska
ERVs hemsida.

Ombokning
5.6 Resenären kan omboka sin plats till ett annat datum om det finns platser tillgängliga.
Ombokning kan dock ej garanteras.
5.7 Ombokning sker främst till samma resmål. Ombokning till annat resmål måste godkännas av
Utmark Sverige.
5.8 Ombokning måste ske senast 20 dagar innan avresa. Ombokning måste ske skriftligt.
5.8.1 Vid ombokning tidigare än 1 månad före avresa utgår en ombokningsavgift på 500 kr.
5.8.2 Vid ombokning senare än 1 månad före avresa utgår 10% av resans pris i ombokningsavgift.
5.8.3 Ombokningsavgift faktureras via mejl med betaltid 10 dagar.
5.8.4 Slutbetalning för resan sker 45 dagar innan nya avresedatumet.
5.9 Endast en ombokning kan göras per bokning.

  1. RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
    6.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan.
    6.2 Resenären måste senast 7 dagar före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om
    överlåtelsen.
    6.3 Vid överlåtelse utgår en administration- och ändringsavgift av 2000 kr. Denna kostnad ska täcka
    motsvarade summa Utmark Sverige betalar sina underleverantörer och guider för ändring samt för
    handhavandet av ärendet.
    6.4 Vid överlåtelse sker ingen återbetalning till bokad gäst. Resenärer som gör överlåtelsen ansvarar
    för att göra upp sinsemellan för redan gjorda inbetalningar.
  2. ÄNDRADE VILLKOR
    7.1 Resenären får frånträda avtalet om Utmark Sverige inte fullgör sitt åtagande och avtalsbrottet är
    av väsentlig betydelse för resenären.

7.2 Om Utmark Sverige avser att bryta avtalet, eller ändra avtalsvillkoren, skall Utmark Sverige
underrätta resenären snarast och därvid lämna besked om resenärens rätt att frånträda avtalet.

  1. ÄNDRING AV PROGRAM
    8.1 Utmark Sverige äger rätt att ändra dagsprogrammet både innan samt under aktuell resa.
    Anledningar till att ändra dagsprogrammet kan exempelvis vara:
     ● Dåligt väder med risk för deltagarnas säkerhet
     ● Förändrad politisk situation
     ● Aktuell hälsostatus på gruppen, i landet eller individuella deltagare
    8.2 Skulle dagsprogrammet ändras kommer Utmark Sverige göra allt för att den nya planen ska
    motsvara ursprungsplanen i så stor utsträckning som möjligt.
  2. ÖPPET KÖP
    9.1 Paketresor är undantagna ångerrätten enligt lagen om köp via distans. Detta innebär att det ej är
    öppet köp på resor köpta av Utmark Sverige, oavsett betalsätt och inköpsställe om inte annat
    avtalats.
    10.ERSÄTTNING
    10.1 Utmark Sverige kommer ej att ersätta förseningar eller kostnader som uppstår på grund av
    följande:
    1.Force majore (inbegriper krig och konflikter,naturkatastrofer, pandemi m.m.)
    2.Försenad ankomst till startpunkt för aktivitet pågrund av till exempel försenade flyg, buss,
    tåg, oväder eller annan händelse som ligger utanför Utmark Sveriges kontroll.
    3.Olycksfall eller sjukdom före,under eller efter aktivitet.
    4.Dödsfall till följd av sjukdom eller olycka.
    5.Väderförhållanden som omöjliggör aktiviteter i planerat aktivitetsområde och/eller vissa
    områden som måste passeras för att nå överenskommen slutdestination.
    6.Försenad hemkomst från aktivitet på grund av oförutsedd händelse utanför Utmark
    Sveriges kontroll.
    7.Strömavbrott
    8.Eventuell följdkostnader i tredje hand för Resenären i samband med misslyckad leverans
    av transport.
    9.Förlorat bagage.
    10.Evakuering på grund av sjukdom eller skada.
    11.Evakuering på grund av bristande fysisk kapacitet.
    Även här bör det poängteras att det är Resenärens försäkringsbolags uppgift att ersätta kostnader för
    ovan uppkomna situationer. Vare sig Resenären eller Utmark Sverige ska drabbas av dessa
    kostnader.
  3. TILLKOMMANDE KOSTNADER FÖR EVAKUERING
    11.1 Alla kostnader som tillkommer vid eventuell evakuering betalas av resenären. Exempel på
    sådana kostnader är:
    1.Transport till aktuell plats med bil,flyg,buss eller annat fordon för upphämtning.
    2.Helikopterevakuering.
    3.Extra personalkostnad för bärare,guider,chaufförer.
    4.Sjukhusbesök.

5.Extra nätter på hotell.
6.Extra mat på hotell.
11.2 Det är resenärens ansvar att spara kvitton och utlåtande från läkare eller dylikt för att kräva
ersättning från försäkringsbolag
Även här bör det poängteras att det är Resenärens försäkringsbolags uppgift att ersätta kostnader för
ovan uppkomna situationer. Vare sig Resenären eller Utmark Sverige ska drabbas av dessa
kostnader.

  1. PRISÄNDRINGAR
    12.1 Priset får ändras endast på grund av kostnadsökningar eller sänkningar som beror på:
    1.Ändringar i transportkostnader.
    2.Ändringar i skatter,tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan.
    3.Prisändringar för nationalparksavgifter eller andra tillstånd.
    4.Valutaförändringar.
    12.2 Om priset höjs med mer än 8% av resans totala pris har resenären rätt att frångå avtalet.
    Resenären måste meddela detta skriftligt senast 14 dagar efter prisändringen meddelats. Gör
    resenären inte det blir resenären bunden av det nya avtalet som då automatiskt träder in.
    12.3 Utmark Sverige har enbart rätt att höja priset till faktisk kostnad. Skulle exempelvis
    nationalparksavgift höjas med 100kr får Utmark Sverige enbart höja priset med 100 kr. Detta gäller
    även höjningar pga valutaförändringar, enbart faktiskt höjning av Utmark Sveriges kostnader i den
    aktuella valutan får belasta resenären.
    12.4 Priset får ej höjas under de sista 10 dagarna före den avtalade avresedagen.
  2. TIDTABELLSÄNDRINGAR
    13.1 Som resenär är du själv skyldig att kontrollera restider för resa till och från destinationen, (det
    kan förekomma förändringar med kort varsel) samt meddela Utmark Sverige eventuella
    förändringar.
  3. REKLAMATIONSFRIST
    14.1 Felaktigheter måste åberopas till Utmark Sveriges personal på plats på resan samt skriftligen
    framställas till Utmark Sverige via e-post senast 30 dagar efter sista dagen på researrangemang
    anordnat av Utmark Sverige.
  4. TVISTLÖSNING
    15.1 Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom
    förhandlingar.
    15.2 Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av
    allmän domstol.